2009. június 19., péntek

Dendrobium nobile


Az első olyan orchideám, ami kevésbé volt elterjedve a virágüzletek polcain, így amikor megkaptam, igazi meglepetés volt számomra. Virágainak reggelente finom, édes illata van, ami szintén újdonság volt.


A számomra szokatlan külső és az illat együtt - nos, mondjuk úgy: feltette az I-re a ˙-ot. Azóta amikor csak tehetem, újabb és újabb darabbal gazdagítom kis gyűjteményemet, és remélem, még fogom is, amíg csak van egy tenyérnyi felület a házban, ahová elhelyezhetem őket. :)

8 megjegyzés:

Réka írta...

Szia!
Ne haragudj, hogy ismeretlenként írok, de nemrég, kb. másfél hónapja kaptam egy dendrobium Nobile-t, olyat, mint az 1.képen. Sajnos 2 hét alatt ledobta a virágait. 2 fiatalabb hajtása viszont már magasabbra nőtt, mint az, amin a virágok voltak. A kérdésem az, hogy hogyan tudnám újra virágzásra bírni, illetve milyen speciális igényei vannak. Van pár phalám, és dendrobium phalám is, azok rendszeresen virágoznak. Köszönöm válaszod: Réka

egycsipet írta...

Szia Réka!
Nincs különösebb tapasztalatom az orchideák virágoztatásában, én általában "csak hagyom", hogy nőjenek, ahogy kedvük tartja. :)
Elvileg a nobile-nak szüksége van hideghatásra a virágzáshoz (ettől függetlenül nekem már volt, amelyik egyszer a nyár közepén virágzott). Ehhez a szár kifejlődése után kell némi hűvösben töltött idő (elvileg 15 °C körül) - ha tudod, tedd hűvösebb szobába, világos helyre (ablakba), és tartsd ott addig, amíg a szárakon megjelennek a rügykezdemények. Ezalatt ritkábban kell locsolni, majd csak a virágzás alatt lesz szüksége inkább az öntözésre.
A virágokat vesztett szárakat ne bántsd, később azok is hozhatnak újra virágot (ilyet a bigibbumnál/dendro phalae tapasztalhattál már esetleg), illetve akkor se ess kétségbe, ha egyszerre eldobja a leveleit. :)
csipet

Réka írta...

Köszönöm a gyors választ, akkor várok türelemmel. Évente csak egyszer virágoznak? Vagy még van esélyem az újonnan növő hatalmas szárakon virágzásra idén?

egycsipet írta...

Tapasztalatom szerint egyszer, de mint írtam, én nem szoktam próbálkozni a virágoztatással, elképzelhető, hogy ha figyelsz a hideghatásra, akkor lehet egy kicsit csalni vele - végülis a tél még csak most jön. ;)
Nekem volt már olyan (az alsó, lila közepű d.nobile-val), amikor először csak egy virágcsoportot hozott az egyik szárán, rá úgy másfél hónappal pedig kivirágzott minden szár. Szóval, részemről nem tartom elképzelhetetlennek. :)

Névtelen írta...

Hello,sok böngészés után megtaláltam ezt az oldalt is, és pont ugyan olyan nobilom van,mint az 1. képen neked, de kétségbe estem teljesen,mert pár hónapja elkezdtek a levelei besárgulni,redszertelenül szinte, és le is potyogtak,most meg már a szára is elkezdett sárgulni,az egyik fő szár, amely az elején is megvolt, meg az egyik "új" hajtásán is elkezdett sárgulni a levél, tövétől kezd sárgulni,semmi korokozót nem látok rajta, mit tudnék tenni vele? a szoba,amibe van,elég kicsi,és meleg(kb.:23-24 fok),az ablakok jól szigetelnek.félek hogy kifog pusztulni:(

egycsipet írta...

Szia,

a levélhullás alapból nem feltétlenül gond, mert a nobilek egy része lombhullató, de az, hogy a tő felől kezd sárgulni, valamint magának a szárnak a sárgulása sajnos nem hangzik jól. :(
Ha két ujjaddal finoman összenyomod a szárat, akkor nyomásra kemény vagy puha? Az utóbbi esetében valószínűleg túlöntözted, sajnos tapasztalatom szerint ilyenkor az egyetlen esély, hogy azokat a szárakat, amik rothadásnak indultak, eltávolítod.
Ha nem puha, hanem kemény a szár, akkor sajnos nincs ötletem, tovább kell keresgélned.

Nekem éppen ez a növény már úgy érkezett a virágboltból, hogy volt egy sárgás folt az egyik fő száron, az később elkezdett növekedni. Nekem azt mondták akkor az egyik fórumon, hogy vírus és idővel sajnos annyi neki - ez be is jött. :(

A 23-24 fok viszont biztosan meleg neki, ha tudod, tedd kicsit hűvösebb helyre.

Üdv,
csipet

Névtelen írta...

Szia!
Ági vagyok.
Már többször volt orchideám, de sajnos virágzás után kiment.Öntözni is esővízzel vagy desztilált vízzel öntöztem. Most kaptam megint egy Decorum Plants Phalaemopsis orchideát, szeretném, ha nem menne ki és majd újra virágozna és tudnék benne gyönyörködni. Azt szeretném kérdezni, hogy te mikor és hogyan szoktad öntözni,tápoldatozni? Esetleg még milyen tanácsot tudnál adni?
Előre is köszönöm!

egycsipet írta...

Szia Ági,

a Phalaenopsisok általában nem mutatkoznak kényesnek, így ha nálad rendszeresen tönkremennek, akkor valószínűleg olyan körülmény állhat fent, ami nem kedvez nekik (ilyen lehet pl. az alacsony páratartalom vagy alacsony hőmérséklet), illetve olyan általános gondozási hiba, amit mindig elkövetsz vagy épp nem követsz el, mint pl. esetleg azt hallottad, hogy nem szabad átültetni és így nem is ülteted át vagy rendszeresen túllocsolod/alul locsolod.

Azért nem szeretek gondozással kapcsolatban nyilatkozni, mert mindenkinél más válik be, az adott körülményektől függően. Az alap az, hogy tedd világos helyre, elsősorban olyan ablakba, ahová nem tűz sem télen, sem nyáron a nap - ezért a keleti fekvésű ablakokat szokták javasolni (a lényeg, hogy soha ne tűzzön rá a nap, mert akkor megég, de szereti a sok-sok fényt). Locsolni én kábé akkor szoktam, amikor a közeg éppen kiszárad, de ennek ideje attól függ, milyen meleg van a szobában, milyen száraz a páratartalom, illetve merítéssel vagy felülről locsolással öntözöl (én az utóbbival, de ez esetben arra ügyelni kell, hogy a levelek közepébe ne menjen víz, mert ez tőrothadáshoz vezet). A desztillált vizet én nem használom, inkább ajánlom a forralt és lehűtött csapvizet, ha éppen nincs esővized. Tápoldatot kb. minden 2. öntözésnél kapnak (illetve amikor éppen eszembe jut). Ha nincs elég páratartalom a helyiségben, akkor párásítanod kell - erre használhatsz a cserép alá tett agyaggranulátumot, vagy kézi párásítót, amivel lespricceled a virág leveleit (ekkor is vigyázz, hogy az összegyűlt cseppek ne maradjanak a virág közepén, ha mégis oda kerülnének, egy zsepi csücskével fel lehet itatni onnan). A 20-22 fok körüli hőmérsékletet szeretik, inkább felfelé, mint lefelé, tehát hűvösbe ne tedd.
Most hirtelen nem jut több dolog az eszembe a gondozásukkal kapcsolatosan, de a blogon van néhány összeszedettebb írásom a Phalaenopsisokról, az oldalsávban is nézelődhetsz, de a gondozás címkére kattintva is elérheted ezeket. Van leírás az átültetésről, a virágzás utáni gondozásról, lehetőségekről, talán érdemes lenne átnézned a bejegyzéseket.

Remélem, tudtam segíteni, ha kérdésed van még, bátran írj, igyekszem felelni rájuk. :)
Üdv,
csipet