2009. október 14., szerda

Párazacsi - orchideatermesztés a konyhában

A párazacsi a mentőöv. :) Akkor használják, amikor a növényre elvileg már keresztet vetettek, de felkínálnak egy utolsó esélyt neki. Aztán hogy a növény él-e ezzel a lehetőséggel, néhány héten belül kiderül. :)


itt még együtt nagy és kicsi - a kicsi jelölve :)

Az utolsó bejegyzésemben tettem egy röpke célzást a többé-kevésbé sikerült szaporítási kísérleteimre. Az egyik ilyen párazacskóban végezte. Van egy phalaenopsisom, ami úgy költözött hozzánk, hogy az anyanövény mellett egy kisebb is lakott. A picurka növény élt-éldegélt, de olyan "hűdejól" nem érezte magát a nagy testvér társaságában, mert egyáltalán nem fejlődött. A legutóbbi átültetések között sor került erre a növényre is, hát próba-szerencse alapon leválasztottam a kicsit. Nem volt láthatóan különálló gyökere, így a gyökér egy részével együtt választottam le a társáról. Eddig semmi probléma, ám a kis levelekhez akkora gyökér társult, hogy némi bajlódással járt az elültetése, mígnem egy óvatlan pillanatban a levelek elváltak gyökereiktől. Szépen fogalmaztam? :))


első nap a zacskóban

Azonnal bevillantak korábbi olvasmányaim, így megalkottam életem első orchideamentő zacskóját. Kellékek: 1 db tiszta nejlonzacskó :D, néhány vattapamacs, esővíz, 1 db műanyag virágkötöző, 1 kisebb méretű kampó, a "kis beteg".
A zacskóba beletettem az esővízbe mártott vattapamacsokat, erre a letört növényt és a párom javaslatára a gyökeret is, a virágkötözővel összehúztam a zacskó szárát és a kampó segítségével felakasztottam a konyhaablakba. :))) Aztán ott felejtettem.


a "kórház"

Úgy egy hét múlva megszellőztettem, adtam egy kis vizet a vattáknak, visszazártam... Azóta még néhányszor megtettem ezt. Egy hónap után vettem észre a változás első jeleit. Most, kb. 2 hónapos zacskóélet után így festenek:


új növény a gyökeres tőből


a régi picuri és az első biztosan saját gyökere

Gondban vagyok, nem tudom, keiki-nek nevezhetem-e a kicsiket, mert elvileg azok az anyanövény virágszárán nőnek, ez pedig a tőből fejlődött ki. (?)
A wikipedia szerint a keiki egy hawaii szó, jelentése baba, gyermek, legpontosabban "a kicsi". A növényeknél arra az utódnövényre használják ezt a kifejezést, amely aszexuálisan, ivartalanul fejlődött ki. Magyarul: beporzás nélkül jönnek létre utódok - a phalaenopsis esetében a virágszáron lévő alvórügyekből. Mivel nem keveredett más növénnyel, a kis keiki klónja, azaz pontos genetikai mása az anyanövénynek.
Hogy az én nem száron fejlődött kicsikéim pontos másai lesznek-e a nagy phalaenopsisnak, néhány év múlva kiderül. :)))


a "nagy" virága

7 megjegyzés:

Szilvi írta...

Működik! :)

egycsipet írta...

Szuper! ;)

Névtelen írta...

Szia ! Nagyon tetszik a humorod és ahogy irsz, egy ideje én is belebolondultam -úgymond- az orchideákba és minden szabad percem az olvasással és a tanulmányozással töltöm. Kérdés- A zacskó száját teljesen behúztad, vagy kis lyuk maradt azért ? Én is meg szeretném próbálni... Köszi a válaszod és minden felvilágositást, sokat tanultam tőled ! Réka

egycsipet írta...

Szia Réka,
köszi! :)

Kifejezetten nem hagytam lyukat, de nyilván nem 100% volt légmentes a zárás (gyűrődött a zacskó és a kötöző is elég merev volt). A heti ellenőrzéseknél bejuttatott levegő elégnek bizonyult, de persze mondhatni napi szinten figyelni kellett a zacsit, amikor nagyon bepárásodott, én mindig adtam neki egy kis levegőt (ha nagyon vizes a vatta, akár el is rothadhat a növényke).
Egyébként nekem végül nem maradtak meg ezek :(, azóta pedig nem próbálkoztam.

Sok sikert, remélem, te szerencsével jársz, esetleg írd majd meg, ha lesz kedved! :)

Névtelen írta...

Itt lesem , hogy mikor irsz, :) természtesen megirom,akár összejön, akár nem... van email cimem,oda nem adnál elérhetőséget ? esetleg skype nevet , tel. számot, nagyon szivesen szóba állnék veled.... hihetetlen dolgokról számolsz be minden virág terén... annyi kérdésem van/lenne, hogy csak-csak.... hátha én is vissza tudnám segiteni neked valamivel .... Réka

egycsipet írta...

Szia Réka,
fent a fejléc alatt van egy profil fül - azon belül a kapcsolatfelvételnél megtalálod az e-mail címemet. Skype-olni nem szoktam :) - de e-mailen szívesen válaszolok, ha van kérdésed, csak lehet, hogy kis csúszással megy a levél, ha éppen kevesebb a ráfordítható időm, ezért előre is bocsi. :)
csipet

öcsi írta...

Hello! Én is kaptam egy orchideát, ami megmentésre vár! Soha nem csináltam ilyet és nem is volt orchideám se! Gyökerek elszáradtak, van négy levelünk! Most kipróbálom ezt a módszert is! Remény hal meg utoljára!