2009. október 22., csütörtök

Colmanara Mas(s)ai 'Red'

Harmadik napja készülök feltenni ezt az orchideámat, akkor kezdte ugyanis kibontani az első virágát - már nagyon vártam ezt a napot! :))) A gép azonban valahol törökhonban hevert a párom csomagjában, így lemaradtam a képekkel. Talán nem is baj, mert ma reggel csodaszépen sütött a nap (sőt, még mindig süt), így a teraszon tudtam képeket készíteni - mégis jobb, mint bent a házban, homályban, vakuval... :)



Tavalyi szerzemény, szívem egyik csücske - úgy fest, nagy szívem van sok csücsökkel. :D Amikor decemberben megvettük, elvirágzóban volt, tehát kb. egy év kellett neki nálam az újravirágzáshoz. Hogy miért a szívem csücske? Ez a kis csoda az egyik legszebb színű orchideám, ez persze relatív, de én nagyon szeretem a piros, vörös, bordó színeket - mindig, mindenben. Remélem, a képek visszaadják, hogy milyen mély bordó, már-már feketébe hajló színe van a szirmainak.




még hátulról is szép :)

Nem szoktam általános leírást belefűzni az irományaimba, mert egyrészt úgy gondolom, mindenki maga tapasztalja ki, hogy nála mit igényelnek ezek a virágok, másrészt nem értek hozzá és a legtöbb "orchidea guruval" ellentétben nem is áll szándékomban ennek ellentétét elhitetni magamról. :P
Legtöbbször nem is járok utána, melyik növényt hogyan kellene "szakszerűen" tartani. Eleve nehéz ügy, mert magyarul igen kevés (igazán használható) információhoz lehet jutni, az angol oldalak bogarászására, fordítgatására pedig kevés időm jut. Emellett pedig ott van az a tényező, hogy bármilyen spéci igénnyel is rendelkezik egy növény, én nem tudom azt biztosítani neki, nincs télikertem, hidegházam, melegházam, semmim. Szobáim vannak és ablakaim.


a virágszár kb. 40 nap alatt fejlődött ki és nyílt ki az első bimbó

Most véletlenül keveredtem a leírásokhoz: be akartam azonosítani ezt a "cambriámat". Arra viszonylag gyorsan rájöttem, hogy némi köze lehet az odontoglossumokhoz, innentől pedig már nem volt olyan nehéz. Ha már itt vagyok, akkor csak az érdekesség kedvéért nagy vonalakban: megtudtam, hogy a legtöbb odontoglossum hibrid mérsékelt házi - és mint ilyen, télen minimum 13-16 °C, nyáron pedig éjjel minimum 16 C°-ot, nappal legalább 24 °C-ot illene biztosítani neki (ez a lakásban tartás miatt nagyjából rendben is van).



A cymbidiumokhoz hasonlóan nyáron a szabadban, árnyékos helyen tarthatók (nálam a házban maradnak, egyelőre nem tudom és nem is akarom kint lógatni őket). Kedvelik, ha jól szellőző helyen vannak, de a huzatot nem bírják (ez nagyjából stimmel). Hetente egyszer érdemes párásítani őket (ennél sokkal ritkábban szoktam, növénycsoportban tartom őket), de megfelel erre a célra a kavicságyon tartás is. Télen-nyáron sok fényt szeretnek, de a tűző naptól védeni kell őket (stimmel). Nyáron nagy melegben többször is lehet egy héten öntözni őket, hűvösben ritkábban, télen átlag 10-14 naponta (én akkor öntözöm, amikor ránézek és úgy látom, meg kell locsolnom). Tápoldat: télen havi egy alkalommal, nyáron minden második-harmadik öntözővízzel (ez kb. áll). Átültetés: évenként tavasszal, amikor az új bulba fejlődni kezd, és eléri az 5-8 cm-es méretet. Ugyanekkor lehet tőosztással szaporítani is őket.



Nem is olyan nehezen megvalósítható, igaz? :)


a virágszár ma

Nincsenek megjegyzések: