2013. május 18., szombat

Tulipánfa

Kinyílt a tulipánfánk első és idén egyetlen virágja. Szerintem nagyon szép, bár elfogult vagyok. :)))
Próbáltam néhány képet lőni nektek, nem nagyon sikerültek, mert irtóra fúj ma a szél, ráadásul a létra negyedik fokára kellett felállnom és van némi tériszonyom :/, de azért megmutatom, ami van.


Liriodendron tulipifera, más néven tulipánfa (vagy amerikai tulipánfa). A virágait magasan a lombkoronában, már a levelek kifejlődése után hozza. Zöldessárga szirmai elég jól elbújtatják a levelek között, csak a szirmok tövénél lévő narancssárga sáv villan ki időnként. Emiatt és a tériszonyom miatt :P aztán a következő 1-2 évben még talán, később már nem valószínű, hogy ilyen közelről fogom tudni fotózni.

a bimbó, amikor felfedeztem (egyébként teljesen véletlenül)

a bimbó két nappal a virág kinyílása előtt

 
A fa a hazájában állítólag akár 60 m magasra is megnő, Európában max. 20-25 m körüli a magassága. Gyorsan növő, formás fa, ami szerintem ősszel is mutatós, amikor sárgás-barnásra színeződnek a levelei. Az első virágot elvileg legkorábban 7 éves korában hozza a fa - a miénk ezek szerint most akörül lehet (4 éve ültettük a csemetét).




A tulipánfáról a magyar wikipediában.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia.
Cégénydányádon a Kastélypark területén —amely nem mellesleg természetvédelmi terület— található egy igencsak méretes pépldánya eme csodás fának. Volt szerencsém, kicsinyke családommal épp virágzási idõszakában látnom és bevallom én elõtte soha nem is hallottam ilyen fáról, látni sem láttam, de valami káprázatos. Elsõ látásra fehér magnóliára tippeltem, de volt a fa közelében egy plakát amely tisztázta a bennem alkotott félreértést és felvilágosított hogy nem magnólia hanem tulipánfa.
Még sok más, Európában nagyon ritkának számító fa fajta található a kastélyparkban és van egy több mint kétszás éves abszolút hatalmasnak nevezhetõ platán.

Szimpatikus a blog, csak így tovább!
Tisztelettel, Csaba.

egycsipet írta...

Szia Csaba,

köszönöm a tippet, remélem egyszer sikerül ellátogatnom majd Cégénydányádra - és remélem éppen a tulipánfa virágzási ideje alatt. :)

Elég erőteljesen növő fa egyébként, már az első nálunk töltött évben szépen megindult, mind széltében, mind hosszában szépen fejlődik. Majd készítek a fáról teljes "alakos" fotót is - nagyon mutatós egyébként ősszel is, sárgába-barnába öltözve. :)
Köszönöm, hogy itt jártál!
Üdv,
csipet